BIOGRAFIE

 

Toen ik 18 was maakte ik een telescoop voor het vak natuurkunde. Ik wilde heel graag zelf berekenen hoe groot de maan is. Ik kreeg oude lenzen uit de prullenbak van een opticien en in combinatie met  keukenrol bouwde ik er een. Zo kon ik zelf naar de maan kijken. En zelf berekenen hoe groot de maan is. Achteraf kan ik me niet meer herinneren of de telescoop het deed en of mijn berekeningen goed waren.

Het fascineert me vandaag de dag dat we zelf dingen kunnen maken, zelfs met afvalmateriaal, en daarmee in staat zijn om dingen dichterbij te halen en te begrijpen. Ik kan me moeilijk focussen op 1 ding, maar dat hoeft ook niet vind ik. Ik neem mijzelf mee in mijn werk en alles wat ik doe reflecteert wie ik ben of kan zijn als kunstenaar. Ik laat me leiden door mijn intuïtie, experiment en mijn gevoel voor materie. Ik doe voornamelijk onderzoek vanuit mijn positie als vrouw, maar ook een vrouw met een beperking.

Daarnaast is mijn persoonlijke leven en de gebeurtenissen daarin een grote schat aan kennis, die mij veel inzicht geven. Samen met een dossier aan (psycho)therapie en getekende levenservaringen vormt dit, voor mij, een bron van onschatbare waarde om naar de maatschappij te kijken en daar onderzoek naar te doen.

Tijdens mijn opleiding InSitu3 aan de Koninklijke academie voor Schone Kunsten te Antwerpen heb ik mij kunnen richten op de context van een kunstwerk en de omgeving, en de reactie daarop. En wat de invloed kan zijn van kunst in de openbare ruimte.  Mijn autonome werk kenmerkt zich door haar poëtische kracht. Het medium gebruik ik als methode om onderzoek te doen en terwijl ik daar mee bezig ben, vormt het medium zich tot hoofdrolspeler. Het medium spreekt zelf, als een gedicht. Het poëtische ontvouwt zich vaak toevalligerwijs voor mijn ogen binnen het proces, geboren uit een idee. Als een geraamte dat overblijft na de winter.

Ik haal mijn inspiratie uit gesprekken, poezie, films en songteksten; omdat ik liever luister naar scheppers die zijn geweest of er nog zijn. Ik voel weinig affiniteit met het intellectuele. Dat laat ik liever over aan de mensen die ernaar kijken. Mijn werk verandert vanuit het perspectief dat verschuift naarmate ik ouder wordt. De tijd als context. Daar ontstaat chaos die naar verloop van tijd als een puzzel op zijn plek valt. Alsof het een natuurwet betreft die nog gevonden moet worden.

EXPOSITIONS

 

2024 , STADSKAMER ZWOLLE.

2024 “WINDOWS 2024”  ZWOLLE, PUBLIC SPACE.

2018  ARTIST IN RESIDENCE, “WHITE CUBE” DIMENCE, ZWOLLE

2017 GROUP EXHIBITION, “FLOUR FLOOR” DAMBRUGGESTRAAT, ANTWERP.

2016 EXHIBITION GROUP ROYAL ACADEMY, ” WATER, EARTh, AIR.” INSITU3. HYDRA, GREECE.

2016 PROJECT PAARDENMARKT, ANTWERPEN, PAARDENMARKT.

2015 UNIVERSITEIT WILRIJK PROJECTINSITU3, “AVIARIUM”, ANTWERPEN, WILRIJK.

2014 STATE OF THE ARTS, “ONTLICHAMING” , STEDELIJK MUSEUM, ZWOLLE

2013 BEELDINGEN, ZWOLLE

2012 BEELDINGEN, BROERENKERK, ZWOLLE

2012 PUBLICATIE KUNSTWERK “LITTEKENS VAN GEWELD” , KLAPVOORTWEG, DALFSEN

 

 

AWARDS

 

Laureaat Gemeente Antwerpen ” Paardenmarkt” Antwerpen, Paardenmarkt 2017.

Gemeente Dalfsen “Littekens van geweld” 2015.

 

EDUCATION

 

2014- heden BACHELOR FINE ARTS INSITU ROYAL ACADEMY ANTWERP

2007-2012 BACHELOR FINE ART AND DESIGN IN EDUCATION

2005- 2006 ARTEZ ILLUSTRATION